Driv engagemang med GOOZO

Människor har generellt en stark önskan om att bli bekräftade och sedda för det de gör. Därför är det inte konstigt att medarbetarna behöver känna samma sak på arbetsplatsen. För att bibehålla engagemang behöver vi känna att vår roll i sammanhanget har betydelse för organisationen.

En meningsfull arbetsplats kännetecknas av när en individ upplever att det arbete som utförts har ett djupare syfte, värde eller mening. Individen behöver känna att arbetsinsatsen bidrar till något viktigt. Enligt Gallups studie "the State of the Global Workplace (2023)" har Sverige 79 % oengagerade medarbetare. Kostnaden för lågt engagemang är otroligt hög och det borde vara en motivering nog för att ordentligt ta tag i medarbetarupplevelsen. Oengagerade medarbetare är också den största orsaken till att vi byter jobb. Anställda stannar kvar på jobbet om arbetsupplevelsen är tillräckligt bra och ledarskapet fungerar.

Ett högre engagemang ger bättre resultat!

Om ni vill behålla era anställda och förbättra lönsamheten finns det mycket ni kan göra för att förbättra arbetskulturen. Om ni tycker att det är svårt att komma igång finns det automatiserade och smarta AI-verktyg som hjälper organisationer att fokusera på vad som behöver åtgärdas. Med ett tydligt ramverk kan du som chef få möjligheter att utveckla både dig själv och dina medarbetare.

GOOZO har många specialdesignade delar som driver engagemang.

  • Gamification: Belöna dina medarbetare när de jobbar med våra forskningsbaserade åtgärder som fokuserar på hälsa, livsstil samt den organisatoriska och sociala arbetsmiljön där även individen kan jobba med sin egen hälsa och ta ansvar för sin egen arbetsmiljö.

  • Åtgärder: De tillgängliga åtgärderna berör era egna medarbetare och passar för just ert arbete. Vi ökar engagemang när vi arbetar aktivt och regelbundet med resultatet. Medarbetarna blir mer engagerade när de ser förändringar i rätt riktning och att det faktiskt händer något.

Oftast är det inte bara våra villkor i arbetslivet som har betydelse för hur vi upplever vårt arbete som meningsfullt utan det är en kombination av hur individuella, organisatoriska och samhälleliga faktorer samspelar med varandra. Eftersom det är så mycket mer än vad vi upplever i arbetet som påverkar hur vi mår kan det vara smart att visa förståelse för sina anställdas välbefinnande. Organisationer som är väl medvetna om vad som påverkar medarbetarnas hälsa och gör något åt det kan skapa en positiv arbetsmiljö där medarbetarna känner sig sedda, vilket i sin tur kan öka engagemanget.

Ta tempen regelbundet och fråga hur medarbetarna mår. Därefter är det viktigt att du agerar på den feedback ni har samlat in. Det är sällan en chef kan tillgodose alla medarbetarnas behov. Med GOOZO är det inte bara chefen som ska driva medarbetar­engagemanget, vi vill se till att skapa en positiv arbetskultur genom att involvera och göra medarbetarna delaktiga via GOOZO aktiviteter kopplat till egenanalysen. Vi tycker det är betydelsefullt när medarbetarna själva kan agera på områden som får mindre bra resultat i undersökningar. Bara genom att ge medarbetarna dessa förutsättningar har ni påbörjat ett viktigt arbete.

 

7 drivkrafter bakom ett högt engagemang:

  • Koppling till övergripande syfte: Öka känslan av meningsfullhet genom att skapa förståelse för hur organisationens syfte hänger samman med medarbetarens arbetsuppgifter och hur de bidrar till att uppnå målen.

  • Utvecklingsmöjligheter: Möjligheten att lära sig nya färdigheter, ta på sig nya och utmanande uppgifter kan bidra till meningsfullt arbete. Därför bör organisationer erbjuda möjligheter till personlig och professionell utveckling.

  • Tydliga förväntningar: När förväntningarna är tydliga får medarbetarna en klarare bild av vad som förväntas av dem och vad de kan förvänta sig av andra. Detta minskar risken för missförstånd, förbättrar kommunikationen och förbättrar samarbeten. Förväntningar bör vara konkreta, mätbara, realistiska, relevanta och tidsbestämda.

  • Varierande och meningsfulla arbetsuppgifter: Att ha varierande och utmanande arbetsuppgifter kan bidra till att arbetet känns mer meningsfullt för att de ger möjlighet till personlig och professionell utveckling. Men det är viktigt att se till att arbetsuppgifterna är rimliga och möjliga att hantera för att undvika stress.

  • Feedback: Regelbunden feedback och erkännande för sina arbetsprestationer är viktigt för att känna sig uppskattad på arbetsplatsen. Att skapa en feedbackkultur är också viktigt för att främja tillväxt och utveckling.

  • Relationer: Relationer på jobbet betyder mycket för en mängd olika skäl som påverkar arbetsmiljön och medarbetarnas välbefinnande. Positiva relationer är bra för trivsel, samarbete och motivationen. Att känna stöd från sina kollegor kan resultera i mindre upplevd stress och en bättre arbetslivsbalans

 

 

Nästa
Nästa

Hur man med hjälp av Goozo kan mäta samt stärka organisationers eNPS